La majoria de conductors circula per la dreta de la carretera en vehicles amb el volant a l’esquerra i el canvi de marxes a la dreta; això passa perquè la immensa majoria de la gent (el 90%) és destra i el maneig del canvi amb aquesta mà és més còmoda.
L”origen de circular per la dreta o esquerra no és una ciència exacta. Segurament haureu sentit més d’una vegada que antigament els cavallers preferien circular per l’esquerra per trobar-se un davant de l’altre amb la mà dreta, que era amb la que la majoria d’ells manejava l’espasa.
Després, al segle XVIII, amb la proliferació dels cotxes de cavalls la cosa va canviar: el xòfer estava a la banda esquerra per fustigar amb el fuet de la mà dreta. Això els deixava millor visibilitat per l’esquerra, de manera que van començar a circular per la dreta per creuar-se per l’esquerra amb els que venien en sentit contrari. La revolució Francesa va propiciar aquest canvi en aquell país i als països conquistats o influenciats pels francesos, i la totpoderosa indústria alemanya va acabar de rematar la feina fins al punt que a Europa únicament el Regne Unit i Irlanda van mantenir (i mantenen) la circulació per l’esquerra.
A Espanya inicialment, depenent de les ciutats o províncies, se circulava per l’esquerra (cas de Madrid) o per la dreta (cas de Barcelona) fins que el 1930 es va regular a tot el territori la circulació de vehicles i de trens per la dreta, quedant com a excepció el Metro de Madrid que era anterior a aquella norma.
* Llegenda de la fotografia:
Blau Fosc: per l’esquerra.
Violeta: acostumaven a conduir sense ordre estatal establert. Posteriorment van adoptar circular per la dreta (cas d’Espanya).
Vermell clar: acostumaven a conduir per l’esquerra, ara condueixen per la dreta.
Vermell fosc: per la dreta de tota la vida.
Informació extreta del web www.curiositats.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada