dissabte, 1 d’agost del 2015

Origen dels colors dels semàfors



Aquest esquema de colors es deriva d’un sistema utilitzat per la indústria del ferrocarril des de la dècada de 1830. En aquest moment, les companyies ferroviàries van desenvolupar un codi de llums per permetre que els enginyers dels trens sabessin quan parar o engegar la maquinària.

Els diferents colors il·luminats representaven diferents accions. Van triar el vermell com a color per a la parada, perquè el vermell ha estat utilitzat durant segles per indicar perill. Per als altres colors, van triar el blanc com a color per engegar i verd com el color de la precaució.

L’elecció d’una llum blanca per engegar va causar molts problemes. Per exemple, un incident el 1914, on una lent vermella va caure, tot deixant la bombeta de llum blanca exposada. Això va acabar amb un accident de tren. Per tant, la indústria del ferrocarril va decidir canviar els colors i utilitzar la llum verda per engegar i van triar la llum groga com a advertència, principalment perquè el color era diferent dels altres dos colors utilitzats.

Però, com i quan van començar a utilitzar aquest sistema a la carretera?

Es pot considerar com a antecedent del semàfor les llums de trànsit que es van instal·lar en l’exterior del parlament britànic de Westminster el 10 de desembre de 1868.
J.P. Knight —enginyer especialista en senyals de ferrocarril— va muntar un dispositiu a imitació dels senyals del ferrocarril per regular el tràfic entre l’avinguda principal i el carrer 105. L’aparell disposava de dos braços mòbils que s’accionaven movent uns cables des d’una torre i emetia un brunzit per fer el pas a un carrer i dos per fer el pas a l’altra. També disposava de dos llums de gas (una vermella i una altra verda) que s’utilitzaven a la nit.

L’aparell no va tenir una llarga existència atès que un desafortunat accident va provocar que el semàfor explotés i matés un policia.

El 4 d’agost del 1914 es va instal·lar el primer semàfor ‘modern’, a Cleveland, a Estats Units. Gestionava el trànsit entre l’avinguda Euclid i el carrer 105 Est. Comptava amb llums vermells i verds, col·locats sobre uns suports amb forma de braç. A més, incorporava un emissor de brunzits, tal com el seu antecessor anglès.

El primer semàfor d’Espanya es va col·locar l’any 1927 a Barcelona, a la cruïlla Balmes-Provença.

Informació extreta del web www.curiositats.cat


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada